Desi in urma cursului de Tehnician Nutritionist nu deprindem cunostintele unui medic, sfaturi pentru combaterea anumitor dezechilibre si deficiente putem oferi prin prisma schimbarilor alimentare. Astazi vorbim despre cum putem trata anemia cu diverse alimente.
Anemia este o boala care apare in momentul in care sangele tau nu contine suficiente celule rosii sau hemoglobina. Hemoglobina reprezinta una dintre componenetele principale ale celulelor de sange si se leaga de oxigen. Daca ai prea putine sau prea multe celule rosii sau nivelul hemoglobinei este anormal sau prea scazut, atunci celulele din organism nu primesc suficient oxigen. Anumite simptome ale anemiei – precum oboseala cronica – apar tocmai pentru ca organele nu primesc tot ceea ce au nevoie pentru a functiona la capacitate maxima.
Ce este anemia si care sunt cauzele?
Anemia este cam cea mai obisnuita boala de sange din din lume si afecteaza in special femeile, copiii tineri si persoanele cuboli cronice.
Printre factorii importanti pe care trebuie sa ii tii minte trebuie sa amintesc:
•    anumite forme de anemie sunt ereditare si copiii pot fi afectati chiar de la nastere
•    femeile aflate la varsta cea mai fertila sunt cu atat mai susceptibile la anemia feripriva din cauza pierderilor de sange din perioada menstruala
•    adultii mai in varsta ar putea fi si ei expusi riscului de anemie din cauza dietei sarace in nutrienti si a diverselor boli de care pot suferi.
Exista mai multe forme de anemie si toate au cauze si tratemente foarte diferite. Cea mai comuna forma de anemie este cea feripriva, fiind si cea mai usor de tratat prin consumul de fier din alimentatie sau prin consumul de suplimente de fier. Anumite forme de anemie – precum anemia usoara care apare in timpul sarcinii – chiar sunt considerate normale si firesti.
Totusi, cateva forme de anemie este posibil sa conduca la probleme de sanatate care isi vor face simtite efectele pentru tot restul vietii.
Cauzele anemiei
Acestea sunt unele dintre principalele cauze ale anemiei:
•    carenta de fier
•    carenta de vitamina B12
•    carenta de acid folic
•    perioada de lactatie
•    pierderile mari de sange
•    infestare cu viermi intestinali sau din stomac
•    fumatul
•    imbatranirea
•    indice de masa corporala crescut
•    dezechilibre mostenite precum anemia facilforma
•    anumite medicamente
•    boli precum artrita, HIV/SIDA, boala Crohn
Simptome ale anemiei
Printre simptomele care ar trebui sa te puna pe ganduri ca ai suferi de anemie se numara:
•    stare de letargie
•    oboseala
•    stare generala proasta
•    respiratie ingreunata
•    palpitatii ale inimii
•    sensibilitate la rece
•    Dintre simptomele mai rare ale anemiei ar merita mentionate si:
•    inflamarea picioarelor si bratelor
•    arsuri la stomac
•    varsaturi
•    scaun cu sange
Sfaturi de dieta pentru a preveni anemia:
1.    Mananca alimente bogate in fier - spanacul, broccoli, sparanghel, fasole verde sau, daca nu esti vegetarian, carnea rosie.
2.    Consuma alimente cu vitamina C – kiwi, capsuni, lamai, portocale, papaya, coacaze.
3.    Ia suplimente alimentare de fier.
4.    Redu consumul de cafea – cafeaua contine tanin (la fel ca si ceaiul si cacaoa de altfel) si polifenoli, substante care pot interveni in absorbtia fierului in organism. Sustin consumul moderat de cafea si datorita faptului ca aceasta poate da (daca bem in cantitati maricele) star de nervozitate, dereglari ale digestiei sau palpitatii.
5.    Elimina din alimentatie grasimile trans si grasimile hidrogenate, acele grasimi nocive despre care tot scriem de rau si nimeni nu baga la cap! Grasimile rele se gasesc in produsele de la fast food, dulciuri sau prajeli.
6.    Elimina zaharul in exces din alimentatie. In plus, pe langa grasimile trans, si zaharul ar trebui consumat cu responsabilitate maxima intrucat determina scaderea absorbtiei fierului.
7.    Consuma cereale cu continut mai mare de fier. Cerealele mai “traditionale” sa le spunem nu au un continut prea mare de fier. Cereale mai putin cunoscute gen amarantul sau quinoa (care este de fapt o pseudocereala) contin mult mai mult fier. Urmatorul pe lista ar fi ovazul.
8.    Consuma alimente bogate in potasiu – broccoli, banane, seminte de floarea soarelui, legume, kiwi, fructe uscate.
9.    Consuma alimente bogate in mangan – leguminoase, nuci, ananas, oua.
10.    Consuma alimente bogate in folati – legume cu frunze verzi, ciuperci, boabe de fasole lima, fasole rosie/kidney.
11.    Fa sport zilnic. Sportul ne accelereaza metabolismul si ne pune intreg sistemul in miscare.
Alimente care contin mult fier sau vitamina B12
Si daca tot am vorbit generalitati despre cum sa combatem anemia, propun sa vedem cam care ar fi si alimentele pe care sa le introducem intr-o dieta specifica.
Precizez insa ca desi e bine sa mananci alimente care contin fier, ele totusi au cantitati relativ mici din acest micronutrient. Prin urmare, daca ai o carenta maricica de fier, cel mai bine ar fi sa te adresezi medicului si eventual sa iei un supliment.
Asa cum era de asteptat, pe lista alimentelor de dieta impotriva anemiei exista si cateva produse care contin vitamina B12. Sa vedem care sunt:
•    scoici si crustacee in general - datorita continului mare de vitamina B12
•    ficat si alte organe - datorita continutului mare de fier, B-uri, cupru si seleniu
•    leguminoase – linte, fasole, naut, mazare sau boabe de soia
•    carne rosie – bogata in proteine, zinc, seleniu si diverse vitamine din complexul de B-uri
•    spanac – legumele cu frunze verzi in general iti ofera cantitati considerabile de fier
•    seminte de dovleac – contin mult fier, dar pe langa acesta si vitamina K, zinc si magneziu
•    nuci (caju, seminte de pin, alune de padure) – problema cu ele este ca iti ofera o doza buna de fier, dar numai daca le mananci in cantitati care iti ofera o doza mare si de calorii
•    broccoli – vitamina C, vitamina K, folati
•    tofu (de provenienta organica, in mod ideal) – contine fier, proteine
•    patrunjel, banane, morcovi, iaurt