Am observat cum in ultimii ani au tot existat discutii despre enzime, probiotice si o gama de substante menite sa ne imbunatateasca digestia. astazi vom discuta de rolul enzimelor in organism si care este cea mai buna cale de a le obtine.

Ce sunt enzimele digestive si ce rol au?
Enzimele digestive faciliteaza o multime de reactii din corp pentru ca acesta sa functioneze in mod optim. Ele performeaza multiple functii, inclusiv descompunerea mancarii pentru obtinerea energiei.
In mod particular, enzimele proteolitice (vorbim despre categorii in randurile urmatoare) sustin descompunerea si digestia proteinelor. Ele se gasesc atat in corp cat si in diverse alimente si suplimente alimentare.
Consumul de enzime sub forma de suplimente se pare ca ar furniza beneficii asupra sistemului digestiv precum preventia si ameliorarea anumitor afectiuni precum:
•    Boala celiaca
•    Boala Crohn
•    Arsurile gastrice
•    Indigestie
•    Sindromul colonului iritabil
•    Colita ulcerativa

De asemenea, o serie de cercetari sustin ca enzimele ajuta in lupta impotriva imbatranirii, obezitatii, colesterolului, ajuta sistemul imunitar, curata colonul, descompun grasimile, cresc inteligenta, detoxifica organismul, elimina bioxidul de carbon din plamani etc. acestea mai pot fi folosite in tratarea imbatranirii premature, artritei, problemelor sistemului circulator, problemelor aparute in zona genitala (femei), herpesului, lupusului, bolilor autoimune, sclerozei multiple, infectiilor si problemelor de greutate.

Care sunt principalele categorii de enzime si care este rolul lor?

Practic, enzimele sunt catalizatori specifici ce impreuna cu coenzimele regleaza procesele biochimice din organism. Mai exact, in absenta lor, fructele nu s-ar coace, semintele nu ar germina, nu am putea gandi, nu am putea digera alimentele si absorbi substantele nutritive prezente in acestea etc.
Enzimele sunt implicate in mii de procese biochimice ce se desfasoara in organismul nostru.

Enzimele digestive sunt eliberate la nivelul gurii, stomacului, pancreasului si intestinului subtire. Functiile acestor enzime sunt completate de actiunea acidului gastric si a secretiei biliare.
Eliberarea enzimelor digestive este produsa de mai multi factori precum miros, gust, sunet, auz. Ba chiar si cu gandul putem stimula secretia de enzime digestive.

In functie de compusii pe care ii descompun, exista mai multe categorii de enzime digestive:
•    Proteolitice – descompun proteinele in aminoacizi;
•    Lipolitice – descompun grasimile in acizi grasi si glicerol;
•    Amilolitice – descompun glucidele complexe in glucide simple;
•    Nucleolitice – descompun acizii nucleici (aDN, aRN) in nucleotide.

Care sunt principalele enzime din sistemul digestiv?

Dupa cum ai putut vedea, exista o multime de enzime digestive care intra in actiune atunci cand consumam un aliment complex.
Cavitatea bucala are capacitate limitata de digestie a carbohidratilor si lipidelor (amilaze si lipaze).
Limba este implicata in secretia mucinelor si enzimei linguale lipaza (care descompune anumite grasimi). Glandele parotide salivare produc o secretie care contine cantitati mari de amilaza salivara (carbohidrati). iar glandele salivare submandibulare secreta un mix de bufere, glicoproteine denumite mucine si amilaza salivara.

Principala functie a esofagului este de a conduce alimentele solide si lichide spre stomac.

Celulele parietale din stomac secreta acid clorhidric (HCl) care descompune legaturile dintre compusi. Alte celule produc factorul intrinsec, o glicoproteina a carei prezente in tractul digestiv este necesara pentru absorbtia vitaminei B12 in intestinul subtire.

Celulele din stomac secreta pepsinogen, care este convertit de acid in lumen gastric in pepsina, o enzima care descompune proteinele.
Pilorusul este partea stomacului care produce gastrina. Glandele pilorice pot contine si celule D, care elibereaza somatostatina, un hormon care inhiba eliberarea gastrinei.

Mucoasa intestinului subtire produce numai cateva enzime. Glandele intestinale mai contin si celule enteroendocrine, responsabile pentru productia mai multor hormoni intestinali, inclusiv gastrina, colecistokinina si secretina.

Cum se desfasoara digestia in organism? Care sunt sursele enzimelor digestive din organism?

Gura
La acest nivel, cea mai importanta enzima digestiva secretata la nivelul gurii se numeste amilaza salivara si, dupa cum probabil am invatat cu totii inca din perioada scolii, acesta este sectorul in care incepe procesul de digestie si, implicit al descompunerii glucidelor.

Stomac
Enzimele secretate la nivelului stomacului se mai numesc si enzime gastrice. acestea sunt responsabile de descompunerea proteinelor, lipidelor si glucidelor in compusi mai simpli.

Principalele enzime gastrice sunt:
Pepsina – descompune proteinele in peptide mici;
Amilaza gastrica – descompune glucidele in glucide simple;
Gelatinaza – descompune gelatina si colagenul in polipeptide, peptide si aminoacizi;
Lipaza gastrica – descompune grasimile in acizi grasi.

Pancreas
Pancreasul reprezinta organul principal de productie a enzimelor digestive. Cele mai importante enzime secretate de pancreas sunt: lipaza, colesterol-esteraza (descompune colesterolul), amilaza, tripsina, ribonucleaza si elastaza.

Intestinul subtire
La nivelul intestinului subtire se incheie procesul de digestie, astfel ca enzimele de la nivelul acestuia se vor “ocupa” de descompunerea compusilor ramasi nedigerati.

Cele mai importante enzime secretate de intestinul subtire sunt: carboxipeptidaze, sucraza, dextrinaza, maltaza, enterochinaza si lactaza. sucraza, maltaza, lactaza si dextrinaza descompun glucidele in glucoza sau in alte glucide simple, iar carboxipeptidazele descompun proteinele in aminoacizi.

Surse externe de enzime digestive
Asa cum am mentionat deja, enzimele digestive mai pot fi obtinute si prin consumare anumitor alimente si a unor suplimente cu enzime.

Aproape toate alimentele care sunt consumate proaspete contin enzime de acest tip (sunt in general distruse la temperaturi peste 40 grade C) si din aceasta cauza este bine sa consumati legume si fructe proaspete.
Exista insa cateva alimente care se evidentiaza prin continutul mai semnificativ de enzime digestive:
•    Papaya – contine papaina, o enzima ce ajuta la descompunerea proteinelor, ceea ce o face o alegere buna in cazul meselor bogate in proteine.
•    Avocado – contine lipaza si astfel este o alegere buna in cazul meselor bogate in grasimi.
•    Kiwi – cercetarile au aratat ca acest fruct contine o enzima digestiva (actinidina) ce faciliteaza digerarea carnii rosii, a pestelui si a lactatelor.
•    Ananas – contine o enzima numita bromelaina care are efecte similare papainei.
•    Seminte germinate – acestea au un continut mare de enzime digestive proteolitice si amilolitice si ajuta organismul sa digere proteinele si glucidele.
•    alte surse bune de enzime alimentare ar mai fi: mango, afine, ardei, rosii (tomate), Ciuperci shiitake (contin enzime ce nu se gasesc in mod normal in plante), broccoli, telina, sfecla, miere nepasteurizata etc.

Ai grija ca atat papaya cat si kiwi sa fie suficient de coapte in momentul in care le consumi intrucat pot produce reactii alergice severe.

Cand avem nevoie sa consumam enzime digestive?
Necesitatea consumului de enzime digestive apare, in mod firesc, in momentul in care avem o carenta in organism.
Carenta de enzime poate avea mai multe cauze printre care: cantitatea redusa de suc gastric, stresul, afectiuni gastrice, afectiuni ale pancreasului sau ale colecistului, alimentatie necorespunzatoare, varsta inaintata etc.
Cateva semne ale carentei enzimatice ar fi: senzatia de balonare, senzatia de “piatra in stomac”, scaun unsuros, scaun plutitor, senzatia de plin dupa doar cateva inghitituri etc.

Efectele secundare ale carentei includ: scaderea glicemiei, aparitia unor afectiuni renale, infectii bacteriene sau virale, gingivita, constipare, diaree, insomnie, artrita, afectiuni cardiovasculare, colesterol marit, alergii, depresii, oboseala cronica, balonare, astm, bronsita etc.

Astfel, suplimentele de enzime digestive protejeaza impotriva malabsorbtiei, ceea ce incetineste digestia si poate conduce la simptomele mentionate anterior precum balonare, flatulenta, crampe abdominale sau diaree.

De exemplu, medicii pot recomanda enzime digestive persoanelor care sufera de pancreatita, cancer pancreatic sau fibroza chistica.
Spre deosebire de marea parte a enzimelor preluate din alimente, cele continute in aceste suplimente nu sunt distruse de acidul gastric. Suplimentele de enzime digestive trebuie sa fie complete si sa contina proteaze, amilaze, lipaze si lactaze.

Daca dupa ce consumi enzime digestive remarci simptome precum balonare, gaze, acnee, mici dureri de cap, nu te panica, intrucat acestea sunt doar temporare si este modul in care organismul se repara. in timpul consumului de suplimente trebuie sa consumati apa mai multa pentru a ajuta la purificarea organismului.
Cele mai bune rezultate sunt obtinute dupa ce au fost consumate suplimente timp de 12 saptamani.