Fructele contin aproape in exclusivitate hidrati de carbon, majoritatea cu absorbtie lenta si foarte putine proteine si grasimi. Zaharul din fructe se numeste fructoza, este diluat in cantitati mari de apa si fibre, amestecat cu vitamine si minerale, ceea ce face ca trecerea lui in sange sa se faca in timp mai indelungat. Majoritatea fructelor au indice glicemic mediu, deci nu determina cresteri bruste ale glicemiei si nici eliberarea de insulina.

In schimb au un aport bogat de vitamine hidrosolubile (C si B), minerale (potasiu), fitonutrienti, antioxidanti si multe fibre. Fibrele solubile actioneaza asupra nivelului glicemiei si al colesterolului in sange, in timp ce fibrele insolubile (in cantitate mica) maresc volumul bolului alimentar si ii faciliteaza tranzitul spre intestinul gros.

Toate fructele abunda in fitonutrienti, substante care protejeaza impotriva bolilor cardio-vasculare, cancerului si au efect benefic asupra tuturor sistemelor din organism.

  • MARUL este un adevarat izvor de fitonutrienti, ca de exemplu quercetina care combate arteroscleroza si trombozele prin scaderea oxidarii LDL-colesteroluilui. Tot ea este benefica pentru fumatori, protejandu-i de efectele nocive ale nicotinei.

    Fibrele solubile din mar se numesc pectine si reduc nivelul colesterolului din sange. Pectinele au consistenta de gel si determina absorbtia lenta a zaharului din mar, indicele glicemic este scazut, iar glicemia nu creste brusc, fapt ce le recomanda in alimentatia diabeticilor.
  • PARA are cel mai scazut indice glicemic dintre toate fructele, fiind recomandata diabeticilor si persoanelor care tin cura de slabire. In plus, fibrele solubile din compozitia acesteia previn pofta de dulce, reduc nivelul colesterolului, reduc senzatia de foame (pentru ca tranziteaza foarte lent stomacul), para fiind desertul perfect al superponderalilor. Consumata cu 2 ore inainte de efortul fizic para elibereaza lent hidratii de carbon furnizand energia necesara sportivilor. Perele sunt recomandate in alimentatia sugarilor, pentru ca au gust neutru si nu dau niciodata alergii.
  • CAISELE sunt bogate in beta-caroten (protectie impotriva cancerului) si in potasiu, cu efect benefic asupra tensiunii arteriale si depresiei. Sarace in calorii, bogate in fibre si continand hidrati de carbon cu absorbtie lenta caisele sunt un aliment recomandat in cura de slabire.
  • PIERSICILE contin caroten, antioxidanti si vitamina C, asigura o buna calitate spermei si amelioreaza probleme gingivale.

    Piersicile, nectarinele si caisele contin vit. E, singura sursa naturala fara alte grasimi de vit. E.
  • PRUNELE sunt bogate in fibre si au proprietati laxative prin 3 mecanisme: 1) fibrele ajuta la fermentatie si accelereaza tranzitul intestinal, 2) contin o substanta (fenilstatina) ce stimuleaza direct musculatura intestinala marind contractiile colonului, 3) contin sorbitol, un zahar cu efect laxativ. Prunele previn anemia la vegetarieni prin continutul bogat de fier, iar potasiul regleaza tensiune arteriala.
  • SMOCHINELE sunt si ele laxative naturale datorita mucinei, o substanta cu efect purgativ ce previne formarea hemoroizilor. Combat anemia si osteoporoza la vegetarieni prin aportul de fier si calciu. Smochinele sunt fructele cele ami alkaline, echilibrand excesul de aciditate datorat unei alimentatii bogate in carne si produse rafinate.
  • STRUGURII cu toate ca sunt bogati in zahar, au indice glicemic scazut, glucoza si fructoza absorbindu-se lent in sange. Le sunt atribuite proprietati depurative si regenerante, contin multi antioxidanti si potasiu. Consumul regulat de struguri amelioreaza artrita si reumatismul, reduce tensiunea arteriala, are efect diurectic.Mineralele din struguri (potasiu, calciu, magneziu, zinc) au efect protector impotriva bolilor cardio vasculare, sucul de struguri fiind mai eficient decat celebrul pahar de vin rosu.
  • CONSUMUL EXCLUSIV DE STRUGURI TIMP DE CATEVA ZILE POATE REPREZENTA O CURA DE DETOXIFIERE A ORGANISMULUI.
  • CAPSUNILE, ZMEURA SI CELELALTE FRUCTE DE PADURE sunt extrem de bogate in bioflavonoide antioxidante cu proprietati tonice, antibacteriene, anticanceroase si de combaterea imbatranirii. Bioflavonoidele intaresc peretele arterial si previn formarea varicelor, scad inflamatia din poliartrita reumatoida si riscul bolilor cardiovasculare. Acidul elagic din zmeura combate substantele poluante din fumul de tigara, alimente rafinate, carne arsa, iar acidul tanic are proprietati antivirale.

    Datorita carbohidratilor cu absorbtie lenta si continutului redus in calorii fructele de padure sunt recomandate in cura de slabire.

    Acidul benzoic din afine previne si trateaza cistitele prin impiedicarea bacteriilor (escherichia coli) sa adere la peretii vizicii urinare. Sucul de afine este adjuvant in tratamentul infectiilor urinare; prin acidifierea urinei previne formarea de calculi renali, are proprietati antivirale si antifungine.
  • CITRICELE sunt bogate in vit. C, fibre si fitonutrienti, previn riscul de aparitie al cancerului in special de stomac si colon, gastritele, constipatia si protejeaza cristalinul de cataracta. Continutul bogat de vit. C ajuta organismul sa absoarba mai bine fierul din alte alimente. Portocala este unul din putinele fructe ce contin vit. B iar antioxidantul numit hespiritina inhiba dezvoltarea cancerului de san.
  • GRAPEFRUITUL roz este bogat in lycopen, substanta ce protejeaza pielea de imbatranire. Toate citricele, prin continutul in vit. C intaresc gingiile, scad LDL-colesterolul, cresc rezistenta la gripa si raceala si maresc imunitatea organismului.
  • ANANASUL contine vitamina C si fitonutrienti dar si o enzima numita bromelina cu urmatoarele proprietati: 1) dizolva cheagurile de sange care dau tromboze; 2) dizolva proteinele si le fac mai usor de digerat, mai ales proteinele din carne; 3) deblocheaza conglomeratele de alimente care stagneaza in stomac si dau dureri digestive.
  • PAPAYA este bogata in vit. C, fibre si antioxidanti, ajuta la digestia alimentelor bogate in proteine (contine enzima numita papaiana) si previne formarea placii dentare.
  • MANGO ajuta la digestia alimentelor grase usurand absorbtia proteinelor si lipidelor. Este bogat in betacaroten si intareste sistemul imunitar, mai ales la persoanele in varsta. Unul din antioxidantii prezenti in mango este asociat cu reducerea semnificativa a cancerului de col uterin la femei.
  • BANANA este saraca in sodiu (sare) si bogata in potasiu si magneziu, ceea ce face alimentul ideal pentru persoanele care sufera de hipertensiune arteriala. Potasiul actioneaza prin doua mecanisme in prevenirea bolilor cardiovasculare: dilata vasele de sange si scade tensiunea; previne formarea de trombi prin inhibarea actiunii radicalilor liberi.
Bananele trateaza ulcerul si constipatia, fiind usor de digerat.

Banana contine 25% amidon care, pe masura ce se coace, se transforma in zahar.

1 banana cruda=100g=80 cal

1 banana coapta=100g=100 cal cu 23 g zahar si 2 g amidon

Banana este singurul fruct care contine amidon, pe masura ce banana se coace, amidonul se transforma in zahar, ceea ce determina cresterea continutului caloric si a indicelui glicemic. Bananele coapte nu sun t indicate in alimentatia diabeticilor si a celor care vor sa slabeasca.