Ce este dieta Paleo?
Dieta Paleo reprezinta in mare parte, incercarea de a consuma acelasi tip de alimente ca si omul din Paleolitic, specifice unul vanator-culegator autentic. A fost dezvoltata de Loren Cordain, un medic si cercetator al Universitatii din Colorado, are a inceput sa studieze ideea inca din anii '70. El sustine ca dieta Paleo este construita pe cele mai bune principii despre cum oamenii au fost creati genetic sa se hraneasca. Sa exploram putin:
•    nu suntem oameni ai cavernelor
•    studii recente au aratat ca la inceputurile sale pe pamant, omul a fost cu precadere vegetarian si nu mare consumator de carne
•    cei mai multi dintre noi nu isi vaneaza mancarea
•    avem o multime de optiuni alimentare
•    elimina si cateva alimente sanatoase

Alimente  premise  pentru dieta Paleo
•    carne slaba, precum carne de pui,curcan, porc, vita sau bizon
•    peste
•    fructe de mare
•    fructe proaspete
•    legume cu indice glicemic scazut, precum salata verde, sparanghel, fasole verde, broccoli, varza, varza de bruxelles, conopida, spanac
•    nuci, precum migdale, caju, nuci, nuci pecan, fistic
•    seminte precum cele de floarea soarelui si dovleac
•    oua
•    uleiuri din surse vegetale, precum de masline, de nuci, din samburi de struguri sau ulei de cocos
•    cat despre bauturi, sunt recomandate ceaiul verde, apa de cocos (cu grija sa nu aiba zahar adaugat) si apa plata
Alimente interzise pe dieta Paleo
•    cereale precum fulgi de ovaz, grau, orz sau orez – asta inseamna ca niciun derivat nu este permis, de la paine, paste, biscuti, batoane granola, nimic
•    legumele cu mult amidon si indice glicemic rididicat precum cartofi si porumb
•    leguminoase si fasole, precum arahide, unt de arahide, produse din soia, niciun tip de fasole, mazare
•    produse lactate, deci fara lapte, iaurt, branza sau inghetata
•    carne grasa procesata sau neprocesata, precum salam, pepperoni, hot dogs, carne toccata, coaste
•    zaharuri precum sucuri, siropuri, dulciuri de orice fel
•    produse procesate cu grasimi trans precum gogosi, cartofi prajiti, ai inteles ideea
•    produse foarte sarata, precumcrackers, chipsuri, covrigei, sos de soia, bauturi sportive

Principalele beneficii ale dietei Paleo:

Dupa cum ai observat probabil, nu e o dieta foarte drastica si in principiu este la modul general sanatoasa. Printre principalele motive pentru care merita sa o incerci se numara urmatoarele:
1.    implica un consum de alimente sanatoase – presupune sa mananci curat, fara aditivi si fara prea multa procesare, ceea ce de altfel recomanda oricare alta dieta sanatoasa
2.    iti recomanda sa faci mai multa miscare – desi este asociata adesea cu cei care practica tipul de antrenament crossfit, asta nu inseamna ca numai acest protocol trebuie urmat. Se recomanda sa faci orice tip de miscare, de la plimbari, la mers cu bicicleta, hiking, inot sau dans
3.    reduce inflamatia – cel putin in cazul persoanelor care prezinta probleme digestive din cauza anumitor carbohidrati (fie ei simpli sau complecsi)
4.    reduce poftele alimentare – consumand in special alimente nutritive, ar trebui sa simti si o reducere a poftei de mancare dar si a poftelor pentru alimentele nesanatoase
5.    imbunatateste sanatatea sistemului digestiv – stomacul se spune ca este al doilea creier. Flora bacteriana din stomac sustine motilitatea gastrica, dar in acelasi timp are grija de sistemul nostru imunitar, de sintetizarea vitaminelor si de reglarea metabolimsului. Eliminand produsele care il irita sistemul, vei putea sa ii asiguri cea mai buna functionare
6.    iti vei imbunatati calitatea somnului – avand o abordare holistica asupra sanatatii, consumul de alimente sanatoase coroborat cu planuri de antrenament echilibrate, vor conduce si la un somn mai odihnitor
7.    vei avea un tonus mai bun, mai multa energie si vei duce o viata mai conectata la natura, acordand mai multa importanta mediului inconjurator


Ce alimente sunt permise  si interzise in dieta Paleo?

Model de meniu Paleo:
Intr-un articol anterior am discutat in mare despre principiile dietei Paleo, incluzand si beneficiile acesteia. Astazi ma gandeam sa ne gandim impreuna la un meniu potrivit pentru acest tip de protocol alimentar, care pare a castiga tot mai multi sustinatori.
Pentru inceput, partea cea mai buna este ca aceasta dieta nu este de fapt o cura de slabire, ci mai degraba o abordare mai sanatoasa asupra felului in care ne alimentam corpul.
Principiile dietei Paleo:
1.    Este vorba despre un stil de viata care te va ajuta sa fii in forma, datorita conexiunii cu natura, dar si reconectarii intre minte si corp. Mai precis, dieta Paleo meniu pe zile se bazeaza pe consumul alimentelor pe care le aveau la dispozitie oamenii in Paleolitic.
2.    Alimentele  permise sunt neprocesate, simple, naturale, preferabil de origine organica: fructe, legume, carne, fructe de mare si oleaginoase (seminte de dovleac, floarea soarelui, in, canepa, alune de padure, migdale, nuci, cocos, etc).
3.    Printre beneficiile dietei Paleo ar fi ca aceasta diminueaza incarcatura glicemica a organismului, are un raport sanatos intre acizii grasi saturati si nesaturati, include valoroase vitamine si nutrienti, conduce la crearea unei stari de odihna profunde si sustine practicarea de sport regulat. Dieta Paleo aduce importante beneficii sanatatii pentru ca aduce cu sine un echilibru optim de proteine, grasimi si carbohidrati.

Recomandari generale privind alimentatia si stilul de viata PALEO:
1.    Asiguri un consum optim de grasimi, sa fie moderata in proteine animale si generoasa in proteine vegetale si sa contina putini carbohidrati.
2.    Permite foarte multe tipuri de carne. Aceasta este o lista a tipurilor de carne permisa in dieta PALEO. Aproape toate tipurile de carne ne procesata sunt paleo prin definitie.
3.    Putem manca legume atat proaspete cat si congelate si pregatite simplu, sotat la aburi sau cu putin ulei ori la cuptor. Cartofii in schimb nu sunt recomandati!
4.    Trebuie sa elimini orice fel de cereale rafinate, painea, produsele de cafetarie-patiserie-brutarie! Nu sunt recomandate: grau, secara, orz, ovaz, porumb, orez brun, soia, arahide, fasole, boabe de pinto, mazare.
Nu sunt permise nici un fel de uleiuri hidrogenate sau rafinate. Asadar interzis consumul de ulei de floarea soarelui rafinat, de porumb, de palmier, de arahide, soia sau margarina. Sunt permise uleiurile de masline, avocado si nuci.
Elimini zaharul adaugat, bauturile racoritoare, toate dulciurile ambalate si sucurile (inclusiv sucurile de fructe), dar si produsele lactate, altele  decat untul si iaurtul sau smantana. Nu aveti nevoie de produse lactate, dar daca nu puteti trai fara ele, alegeti lactatele  fermentate (care nu mai au lactoza).
Ar fi indicat sa iei in considerare suplimentarea cu vitamina D si probiotice. Nivelurile de magneziu , iod si vitamina K2 ar trebui, de asemenea, optimizate. Iodul poate fi obtinut din alge marine.

Iata un meniu pentru o saptamana daca vrei sa tii dieta Paleo:
Ce sa mananci la micul dejun Paleo?,
oua si legume, prajite in ulei de cocos. Un fruct.
•    2 ochiuri in ulei de cocos cu ardei gras sota
•    smoothie: afine, capsuni, spanac, seminte de in, proteina din zer, lapte de cocos  
•    2 oua posate sau oua romanesti cu spanac si crenvurst de pui
•    omleta din 3 oua cu ciuperci, crenvurst de pui, ardei gras rosu
•    bacon si oua, cu un fruct la final
•    un quiche preparat ca in seara precedenta, servit cu varza murata tocata
•    shake din lapte de cocos cu fructe de padure, carne de curcan fiarta

Ce mese sa consumi la pranzul Paleo?
•    salata de pui cu ulei de masline. O mana de nuci.
•    salata cu crenvurst de pui organic, migdale, ardei gras rosu, mar verde, telina, ulei de masline, otet de cidru de mere
•    salata cu pui, avocado si baby spanac
•    somon afumat cu salata verde sau kale cu varza rosie si alba, otet din cidru de mere, zeama de lamaie, ulei de masline
•    salata de carne de vita cu suc de lamaie, rosii, ceapa, dressing de ulei de masline
•    salata cu sardine, rosii, castraveti, lamaie si dressing de ulei de masline  

Ce sa mananci la cina Paleo?
•    burgeri (fara chifla), prajiti in unt, cu legume si putin sos salsa / legume la gratar cu piept de curcan
•    un quiche preparat dintr-un cartof dulce si ardei copti
•    carne de pui cu broccoli fript si cartof dulce
•    somon cu fasole verde si salata verde
•    ciuperci umplute cu crenvursti picanti, spanac, rosii
•    pui sotat in ulei de cocos cu fasole verde, si radacinoase
•    tocanita de vita cu ardei, zucchini, morcovi si ghimbir
•    somon prajit in unt cu legume