Weekend-ul trecut mi-a aparținut în totalitate! Am participat cu mare drag la workshop-ul de AEROBIC DANCE și STEP (1 - 2 iunie, 2013) – susținut de Jorge Mix. Sunt adepta și susțin acest principiu al instructorului care își dorește să se perfecționeze încontinuu. Și pentru că Step Dance este tipul de clasă pe care îl prefer cel mai mult, nu puteam să ratez participarea la acest workshop!

Jorge Mix nu mai are nevoie de prezentare! Îl cunoașteți cu toții de la convenția anuală organizată de Fitness Scandinavia în luna martie, unde ne-a încântat cu clasele sale de dance!

În cele două zile, Jorge ne-a împărtășit din experiența sa ca instructor și presenter, de peste 18 ani. Ne-a povestit despre începuturile sale, când totul se datora pasiunii pentru acest domeniu, dar și despre momentul când a considerat că își dorește mai mult decât atât, astfel încât să adauge pasiunii un statut de profesionist: “Being an instructor – from hobby to proffesion“. Astfel, a ajuns la momentul în care s-a dedicat întru totul acestui țel, renunțând la profesia și jobul (ofițer de poliție) pe care le desfășura în paralel. Ne-a mai povestit apoi despre aspectele importante de care trebuie să ținem seama la clasele noastre de Step și Dance și despre ce înseamnă să fii instructor  (evidențiind aici faptul că definițiile pe care le găsim de obicei în dicționare sunt insuficiente pentru a cuprinde pe deplin semnificația acestui cuvânt). La o analiză simplă a definiției găsite în DEX, am fost cu toții de acord, ca a fi instructor înseamnă cu mult mai mult! Iar Jorge a punctat într-o manieră extrem de logică și coerentă elementele care întregesc statutul de instructor. Definiția sa este una mai largă: imaginați-vă faptul că atunci când spuneți instructor nu vă gândiți doar la propria persoană, ci și la tot ceea ce se află în jurul vostru și care vă pune în evidență sau vă susține acest statut. Și Jorge, din experiența sa, ne-a enumerat ceea ce consideră el ca fiind important: “customers” (participanții, clienții), “the team” (echipa, care e formată din multitudinea de persoane care își desfășoară activitatea în cadrul clubului/sălii ), “the class” (clasa în sine).

Plecând de aici, am intrat fiecare din noi în joc, ne-am identificat fiecare în parte cu instructorul care are în sine toate aceste aspecte și am încercat să oferim o definiție personală. Și din spusele fiecăruia dintre noi, am spicuit aici, pentru voi, câteva cuvinte cheie: emoție, creativitate, stare de bine, încredere, profesionalism… Desigur, definiția lui Jorge a fost mult mai cuprinzătoare, dar îmi rezerv dreptul să nu o menționez aici, gândindu-mă că în felul acesta veți avea oportunitatea ca la următorul workshop al lui Jorge să o aflați și voi la fața locului.

Îmi dau seama acum, că ideea de la care plecasem în scrierea acestui articol era cu totul alta, însă cred că a meritat să fac un mic ocol deoarece completează povestea despre Fish Philosophy.

În cea de-a doua zi a workshop-ului, am rămas plăcut impresionată de povestea ilustrată în imagini pe care Jorge ne-a împărtășit-o: “Fish philosophy”. O paralelă deosebită despre cum ar trebui să se desfășoare clasele noastre și despre atmosfera excelentă care îmbină acel sentiment de bucurie și plăcere de a fi acolo și de a avea o stare de bine. Știm cu toții că la oricare din clasele de Step Dance sau Aerobic Dance, este necesar ca instructorul să țină cont de o serie de aspecte importante în pregătirea acestora: plecând de la alegerea muzicii, mișcările ce compun coregrafia, ținuta potrivită, până la starea motivatoare și plină de energie, bucuria și distracția de a fi acolo. Jorge ne-a reamintit de toate acestea într-un mod care a reușit să ne smulgă zâmbete și râsete și care pe unii din noi i-a făcut să viseze să ajungă acolo!

Cum arată o astfel de clasă, ce are ea în plus și care este starea de spirit ce însoțește participanții la fiecare pas și fiecare acord melodic (frază muzicală )? Iată în continuare paralela lui Jorge într-o poveste ilustrată:

Jorge ne-a arătat un filmuleț despre o piață de pește și despre felul în care angajații acesteia își desfășurau activitatea. Este vorba despre Pike Place Market Fish, o piață de pește din Seattle (fondată în 1930), vestită pentru tradiția ei de ani de zile, în care pescarii - vânzători aruncă prin aer peștii pe care clienții doresc să îi cumpere, înainte de a-i ambala. În căutările mele pe internet, am găsit ulterior mai pe larg povestea de succes ( în Wikipedia, dar și pe alte site-uri) a acestei piețe de pește și a personalului ei. Se pare că, apropiindu-se vertiginos de faliment în 1986, proprietarul pieței și angajații și-au propus să devină "faimoși în întreaga lume (world famous)" și au decis să schimbe modul lor de a face afaceri prin folosirea unei strategii care să îi readucă în prim plan și care să fie extrem de atractivă pentru clienți! Și iată că au reușit să devină celebri, mergând pe ideea de spectacol și jocuri atrăgătoare. Și pentru că au început să aibă succes, patru ani mai târziu, au ajuns să fie prezenți în mass-media națională, dar și în nenumărate emisiuni de televiziune și în reviste de specialitate. În prezent, piața este o adevărată destinație turistică, cu un iz ridicat de popularitate în Seattle și atrage zilnic în perioada de vară și plin sezon turistic, până la 10.000 de vizitatori. În 1991, CNN a numit Pike Place Fish Market ca fiind unul din cele 3 cele mai distractive locuri de muncă din America.

Ce se întâmplă acolo, de obicei?  Pescarii - vânzători îmbrăcați în salopetele lor portocalii de cauciuc și cizme așteaptă comanda unui client, care este strigată cu voce tare rând pe rând de către toți ceilalți, urmând ca apoi vânzătorul de pește care a primit comanda să arunce peștele ales de client unui alt pescar, iar mai apoi în spatele tejghelei pentru a fi ambalat. Inițial, strigarea repetată a comenzii peștilor a început ca o glumă făcută de unul dintre angajați, dar pentru că a fost “savurată” din plin de către clienți, a devenit o tradiție. Astfel, în timp ce lucrează, personalul strigă încontinuu între ei și cântă la unison în timp ce aruncă prin aer peștele comandat, creând un adevărat spectacol pentru vizitatorii prezenți. Atmosfera este plină de emoție și veselie!  (pentru a vă convinge vizualizați link-urile atașate acestui articol). Din când în când, personalul (pescarii-vânzători) aruncă câte un pește în mulțime pentru a speria trecătorii sau aleg un client din mulțime pe care îl invită să participe la aruncarea peștelui. Deasupra zonelor în care se aruncă peștele, conducerea pieței a atârnat un semn pe care scrie: "Atenție: Peștele zboară la înălțime joasă" ("Caution: Low Flying Fish").

Iată cum, succesul unei afaceri se datorează atitudinii și comportamentului angajaților (pescarilor/vânzători): energie, pasiune, distracție.  Angajații Pike Place Fish Market vorbesc adesea diverselor categorii de populație (întreprinderi, grupuri civice, școli) despre căile prin care poți ajunge să ai succes. Și mai mult decât atât, “Fish philosophy” este utilizată în prezent în multe alte domenii devenind un instrument util în calea spre success. Există patru concepte principale pe care Fish philosophy se concentrează:“Choose your attitude”,“Be there”,“Make their day”și “Play”.  Jorge ne-a vorbit pe rând despre fiecare din aceste concepte, subliniind modul în care ele au aplicabilitate în domeniul nostru.

Prin urmare, un loc de muncă poate deveni un loc extrem de primitor și atractiv, atât pentru angajații săi, cât și pentru clienții acestora. Exemplul oferit de Jorge este unul extrem de binevenit și în domeniul pe care cu drag l-am ales mulți dintre noi.

Mulțumim, Jorge, pentru modalitatea prin care ai ales să ne inspiri și să ne indici o cale spre succes, în meseria pe care ne-am ales-o: cea de instructor de aerobic/fitness! Mulțumim pentru că ne-ai împărtășit o parte din experiența ta!


http://www.youtube.com/watch?v=TbtsfyrEF_c

http://www.youtube.com/watch?v=qHbc9JNhx3E