De câte ori te-ai întrebat cum și de ce alcoolul afectează performanța unui sportiv?
De câte ori n-ai dat randament a doua zi după o noapte lungă?
De câte ori n-ai înțeles de ce tu nu mai ai rezultatele pe care le aveai cândva?
Dacă și tu ești printre cei care se întreabă cum reușesc anumiți oameni să obțină niște rezultate extraordinare în timp ce alții se chinuie din răsputeri în timpul săptămânii, iar în weekend își “permit” o seară cu băieții, eu voi fi printre cei care încearcă să te lămurească.
Unul din motive și cel despre care vreau să vorbesc în acest articol este alcoolul și consecințele sale asupra organismului și antrenamentului.
Înainte să citești mai departe, gândește-te la trei motive pentru care alcoolul poate afecta performanța.
Dacă nu le-ai găsit încă, o să încerc să analizez acest subiect din cât mai multe puncte de vedere. Fii pe fază și vezi unde se regăsesc ideile tale!
Alcoolul are un conținut  caloric ridicat, având însă valori nutritive egale cu zero. Putem găsi ,astfel, de 10 ori mai multe calorii în alcool decât în lapte și de 16 ori mai multe decât în băuturile răcoritoare. Mai mult decât atât, un studiu arată faptul că o persoană care consumă 100g de Martini pe zi poate acumula până la 220g de grăsime pe săptămână. În cazul în care vreți să aflați cum alcoolul poate afecta silueta, veți găsi informații utile și aici. (http://www.fitness-scandinavia.ro/ro/blog/alcoolul-si-silueta.html)
Să revenim la mușchii noștri!
În primul rând, știm foarte bine că fără apă, organismul nostru nu poate construi mușchii pe care îi dorim. Așadar, faptul că în urma consumului de alcool se produce mult mai multă urină decât rinichii ar produce în mod normal nu face decât ca noi să eliminăm apă în exces și prin urmare să devenim deshidratați.
În al doilea rând, organismul nostru nu este construit pentru a stoca alcool, așadar, odată introdus în corp, prioritatea va fi de a dilua substanțele toxice, așadar toate rezervele de apă vor fi utilizate în acest scop, lăsând deoparte celelalte procese metabolice (eventual o cină bogată înainte de a pleca). În consecință, toate celelalte substanțe vor fi metabolizate mult mai greu.
Cum afectează asta antrenamentul tău?
Fiind deja deshidratat, nu ești capabil de a te concentra și a da randament 100% pe durata antrenamentului. De ce? Nu ești capabil de a-ți controla temperatura corpului, deci fie transpiri în exces pe durata antrenamentului, devenind și mai deshidratat, fie organismul va intra în supraîncălzire.
Având în vedere efectul alcoolului asupra vaselor de sânge, va fi cu atât mai dificil de a păstra debitul sângelui normal, adaptat efortului, pentru a transporta oxigenul și substanțele nutritive la mușchi, odată deshidratat, astfel performanța având foarte mult de suferit.
Din punct de vedere energetic, alcoolul are o puternică influență asupra limitelor energetice ale organismului.
În linii mari, alcoolul încetinește metabolismul glucidelor, acestea fiind principala sursă de energie a organismului. Ficatul, odată ocupat cu eliminarea alcoolului, nu are timp să producă glicogen, așadar nivelul de zahăr va fi scăzut. Din cauza nivelului scăzut de zahăr, performanța va fi afectată, bazându-se pe lipide (eforturi mult mai lente, mai puțin intense, deci mai puțin eficace), apărând astfel probleme de coordonare, dexteritate, concentrare și reacție.
Imposibilitatea de a elimina accidul lactic din mușchi duce la oboseală prematură, un factor de asemenea limitant al performanței sportive.
Câteva studii arată faptul că alcoolul reduce abilitatea de absorptie și sinteză a proteinelor cu până la 20%. Vom avea astfel mult mai puțin rezerve pentru a constui musculatura, având în vedere că proteina este cel mai important macronutrient pentru acest lucru.
De asemenea, un mediu anabolic (de construire) este posibil numai și numai dacă celulele sunt bine hidratate. Deshidratarea în urma consumului de alcool reduce abilitatea organismului de a construi musculatura.
O alta caracteristică a alcoolului este că blochează absorpția substanțelor importante în contracție, relaxare și creștere a mușchilor: Ca, Ph, Mg, Fe, K.
Din punct de vedere al timpului de recuperare necesar, faptul că avem o absorpție mai lentă a proteinelor, deci rezerve mult mai scăzute, vom avea nevoie de mai mult timp de recuperare în urma antrenamentului, prin urmare o creștere musculară încetinită.  Ca și “side effect” putem include incapacitatea de a ne antrena mai multe zile la rând (in funcție de specificul fiecărui sportiv).
Cât privește partea hormonală, alcoolul diminuează producția testosteronului și a hormonului de creștere, cei doi hormoni esențiali în creșterea musculară.
Dacă încă nu te-am lămurit și mai vrei și alte motive, mergem mai departe!
Studiile arată că alcoolul (în cantități ridicate) nu permite inimii să-și desfășoare activitatea în mod normal, pentru unele persoane ritmul cardiac devenind neregulat chiar și două zile după consumul de alcool. Poate afecta de asemenea și fitness-ul cardiovascular (abilitatea inimii de a transmite sângele spre mușchi).
Alcoolul poate provoca anumite boli, care vor opri în timp activitatea sportivă, iar cel mai grav lucru sunt accidentările, care te pot scoate din circuit o bună perioadă de timp.
De asemenea, alcoolul diminuează viteza de recuperare în urma accidentelor. Din cauza dilatării vaselor de sânge, rănile pot sângera și se vor umfla o perioadă mai lungă.
În plus, alcoolul poate de asemenea să modifice ciclul de somn obișnuit. Hormonul de creștere (GH) este secretat în primele 4 ore de somn ale unui ciclu normal de somn.
Ultimul lucru, dar foarte important, este că alcoolul, în general, dă o senzație continuă și inutilă de foame, iar combinația alcool și mâncare, de obicei mâncare de tip “junk-food”, nu este una chiar reușită, consumând un număr prea mare de calorii într-un timp foarte scurt.
Așadar, iată cum alcoolul poate să afecteze performanța sportivă!
Tu ce motive ai găsit?